گروه مهندسی برق دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) از سال 1377 فعالیت خود را در مقطع کارشناسی برق در گرایش کنترل آغاز نمود. این گروه از سال 1387 در مقطع کارشناسی ارشد، از سال 1391 در مقطع کارشناسی و از سال 1395 در مقطع دکتری مهندسی برق-قدرت اقدام به پذیرش دانشجو نموده است. گروه برق در سال 1396 به سه گروه مجزا تحت عناوین” گروه مهندسی برق-کنترل” ، “گروه مهندسی برق-مخابرات” و “گروه مهندسی برق- قدرت “ تفکیک شد. این گروهها از آبانماه 1396 به صورت مستقل و با همکاری مشترک به فعالیت خود ادامه میدهند.
پس از تفکیک گروه برق به سه گروه مجزا در سال 1396، گروه آموزشی مهندسی برق-قدرت به عنوان یکی از گروههای آموزشی دانشکده فنی و مهندسی وارد دور جدیدی از فعالیتهای خود گردید. ماموریت این گروه پاسخگویی به نیازهای صاحبان صنایع برق و ایجاد قابلیت تحلیل و طراحی سیستمهای قدرت (تولید، انتقال، توزیع و مصرف) است. در حال حاضر گروه برق- قدرت علاوه بر مقطع کارشناسی، در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایشهای “الکترونیک قدرت و ماشینهای الکتریکی”و “سیستمهای قدرت” به آموزش و راهنمایی دانشجویان و انجام پروژه های تحقیقاتی و صنعتی مشغول است.
از جمله مباحثی که دانشجویان گروه آموزشی مهندسی برق-قدرت طی دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی با آنها آشنا میشوند عبارتند از:
برنامه ریزی و بهره برداری شبکههای قدرت، کنترل توان راکتیو، الکترونیک قدرت، ادوات FACTS، HVDC، کیفیت توان، تولید پراکنده، انرژیهای نو و تجدیدپذیر، شبکه های هوشمند، ریزشبکه ها، بازار برق، مدیریت مصرف، برنامهریزی، اتوماسیون پستهای فشارقوی و شبکه توزیع، حفاظت پیشرفته سیستم قدرت، حفاظت سیستمهای قدرت در مقابل ناپایداری ولتاژ و فرکانس، مکانیابی خطا در خطوط انتقال، کاربرد PMU در حفاظت سیستمهای قدرت، ارزیابی و تقویت قابلیت اطمینان و تاب آوری در سیستمهای قدرت، کاربرد هوش مصنوعی، عایقهای الکتریکی، بررسی حالات گذرا و پایداری سیستمهای قدرت، دینامیک سیستمهای قدرت، طراحی ماشینهای الکتریکی معمول و مخصوص پیشرفته، بهینه سازی ماشینهای الکتریکی، درایو ماشینهای الکتریکی و عیب یابی آنها و مبدلهای چند سطحی، ترانسفورماتورها، عایق ها و فشارقوی، ژنراتورهای دور متغیر، موتورهای خطی، روش المان محدود در تحلیل میدانهای الکتریکی و مغناطیسی، خودروها و قطارهای برقی، روشهای مختلف کنترل بهینه و درایو انواع ماشینهای الکتریکی.